Jistě Vám neuniklo, že po prezentaci Mafie 2 na letošním Game Developers Session následovaly otázky diváků, které ovšem dosud nebyly nikde zvěřejněné. Videa z prezentace samotné totiž končí přesně v moment, kdy byl vymezen prostor pro dotazy. Chcete vědět, na co jsme se vývojářů ptali? Pak čtěte dál! Následuje přesný přepis otázek a odpovědí, jež neprošly žádnou zásadní úpravou z naší strany. Místy se jedná spíše o dialog než o otázky a odpovědi, což nás osobně velmi těší.
MrCrazy: „Co si myslíte o současné podobě HUDU – tachometr atd.? Jste s ní spokojeni?“
Raptor: „My totiž ne.“
Jarek Kolář: „Současná podoba HUDu je momentálně trošku jiná, protože tohle demo je dva měsíce staré. Jinak nám se docela líbí. Máte k němu nějaké konkrétní připomínky?“
Alien: „Tachometr zajíždí do minimapy.“
Jarek Kolář: „A je to nějaký problém?“
Alien: „Nevíte, kolik jedete.“
Jarek Kolář: „Já jsem tu hru už hrál a nikdy jsem se na to takhle nedíval, nevím no.“
Alien: „Mafia 1 byla ale HUDem vyjímečná…“
Jarek Kolář: „Rozhodli jsme se, že filozofie ježdění bude v Mafii 2 trošku jiná. Přeci jen to v jedničce bylo o tom, že se člověk skutečně díval na ten tachometr a snažil se ho trošku sledovat. Teď tady máme 40. léta, auta jsou rychlejší, město živější, takže ten člověk spíš sleduje, co se děje na obrazovce, než aby se díval na tachometr.“
MrCrazy: „Takže policie bude benevolentnější…“
Jarek Kolář: „Kdyžtak pro fanoušky Mafie, kteří mají takovéhle připomínky – můžete udělat nějaké petice nebo tak, protože my bychom vám určitě chtěli vyjít vstříc, to je určitě důležité. Ale musíte pochopit, že to neděláme jenom pro vás, takže musíme zhodnotit požadavky všech hráčů. Například v Americe jsou úplně jiné požadavky… na tachometr. Musíte si uvědomit, že to jde do celého světa na všechny platformy a když tady hledíme na tachometry, tak je trošku problém, abychom se zavděčili všem.
Návštěvník: „Co nám můžete říct k fyzice aut?“
Jarek Kolář: „Fyzika, kterou jste právě viděli, už je zase změněná. Ale myslím, že nemusíte mít strach. Hraje se to dobře a působí to dobře. Máme tam i nějaká nastavení – arkádové ježdění, realistické ježdění. Celkem nás ježdění začalo bavit. Docela jsme o něm diskutovali, protože spousta lidí mělo k videím nějaké komentáře, že je auto vznášedlo a že je strašně divný. Ale skutečně je to o tom, že když nedržíte v ruce ovladač a necítíte, co to auto dělá, tak máte trošku jiný pocit než když sám hrajete. Ale pracujeme na tom. To, co jste tady viděli, je verze dva měsíce stará a nehotová, jenom pro účely prezentace.“
Návštěvník: „Na jaké platformy hra vyjde a jaké jsou mezi verzemi rozdíly?“
Jarek Kolář: „Vyjde na PC, Xbox 360 a PS3 a liší se tím, že na PS3 hra vyjde na BluRay disku, to je asi tak všechno. Pak jsou trošku jíná hlavní menu a na PC si můžete navolit vyšší rozlišení, takže vypadá věrněji. Jinak se snažíme hru dělat na všechny platformy, což má pro PC tu výhodu, že si ji zahrajou i lidé, kteří nemají úplně nový počítač. Pro nás to má tu výhodu, že vyvíjíme jednou a ne třikrát, což by se hodně protáhlo.“
MrCrazy: „Takže hardwarové nároky nebudou nijak drastické?“
Jarek Kolář: „Záleží na tom, co si pod tím pojmem představujete. Na počítači co mám doma, hru asi nerozjedu, ale pokud hrajete nějaké dnešní hry, neměl by být problém.“
Návštěvník: „Jak to bude s podporou neoficiálních modifikací, vydáte pro ně nějaké nástroje?“
Jarek Kolář: „Myslím, že je spíš na graficích, jaké nástroje si vyrobí. I my bychom nějaké občas potřebovali. Možná časem něco vydáme, ale zatím to není v plánu.“
Návštěvník: „Používáte nějaké otevřené formáty?„
Jarek Kolář: „No… (dlouze se zamyslí) Máme tam .jpeg, ne? Je to hodně technická otázka, na kterou asi nejsem schopný odpovědět, ale myslím, že si modeři poradí se vším, je to jen otázka času. Problém je ten, že paměť u konzolí je docela omezená, takže nám musí zbýt nějaké místo, aby se streamovalo město, což může moderům práci ztížit. To, co jsem viděl i Mafie 1 je celkem obdivuhodné, takže o modech nepochybuji. Ale jak jste viděli, zimní město už máme, takže přijďte s něčím novějším!“
Raptor: „Otázka ohledně českého dabingu. Viděli jsme ukázku od Cenegy, otázka je, jak moc velkou máte nad českou lokalizací kontrolu?“
Jarek Kolář: (dlouze se zamyslí) „Máme asi takovou kontrolu, že až budeme na CZ dabingu dělat, tak si asi herce poslechneme, protože máme zájem na tom, aby byl co nejlepší. Momentálně to ale neřešíme a necháváme to spíš na Cenegu. Nyní se snažíme finišovat anglickou verzi dabingu a rozbíhají se lokalizace do ostatních jazyků. V německé verzi údajně budou i nějací slavní herci, ale ještě neznám jména. Oni asi ano, ale mně je nikdo neřekl.“
Raptor: „Není u českého dabingu problém, že se Cenega snaží obsadit slavná jména? Třeba u dabingu anglického se to podle Jacka Scaliciho tak nedělá.“
Jarek Kolář: „Nevím, jestli náš odborník na nahrávání Jack Scalici s Cenegou CZ dabing konzultoval, ale my ho momentálně moc neřešíme. Uniklá nahrávka vznikla proto, aby dala hráčům vědět, že se o nějaké české verzi uvažuje, což byl její účel.“
Alien: „Kolik lokalizací hry bude?“
Jarek Kolář: „No, to nevím. Ale na první dojem nás jich čeká minimálně osm. Hra má asi deset tisíc řádku a tři hodiny filmečků… šílený.“
Návštěvník: „Jaká bude motivace hráče prohledávat město?“
Jarek Kolář: „No, bude tam spousta zajímavých věcí. Jakou máte motivaci, když přijedete do cizího města? Kouknete na pěkné domy, zajdete do hospody…“
Návštěvník: „…a co třeba Easter Eggy?“
Jarek Kolář: „Mohlo by být. Pak tam máme nějaké věci, co se dají sebrat, zrovna tenhle týden jsme se jim věnovali, ale nebudu nic bližšího prozrazovat.“
Návštěvník: „Bude k dispozici něco jiného než kampaň? Něco na způsob Extrémní Jízdy v Mafii 1?“
Jarek Kolář: (zamyslí se) „Na tuhle otázku nebudu odpovídat.“
Návštěvník: „Co hrací doba?“
Jarek Kolář: „Záleží na tom, jestli budete prozkoumávat město. Když ne, tak to bude okolo 15-20 hodin.“
Návštěvník: „Jak to vypadá s destrukcí aut a modelů?“
Jarek Kolář: „Teď na ní už nepracujeme. Destrukci aut už máme za sebou, destrukci okolí vylepšujeme pořád.“
Návštěvník: Co Vám na vývoji zabralo nejvíce času, resp. co je pro Vás nejtěžší?“
Jarek Kolář: „Záleží na demu produktu, který plánujeme propagovat. Uděláte jedno demo, to se dodělá. Přijde další člověk a řekne: ‚Jo, vy máte výstavu, viď? Dost důležitá, taková největší v Americe a my bychom potřebovali demo. Dost malý, protože kdyby ho novináři viděli, neměli by zájem.‘ A tohle bylo třetí, které jsme dělali v řadě, už jsme z toho celkem nešťastní. Ale vypadá to celkem dobře a těší nás ohlas těch lidí. Což je pro nás příjemná věc.“
Návštěvník: „Kdy to vyjde?“
Jarek Kolář: (smích) „Doufám, že už brzy“
MrCrazy: „…přesněji?“
Jarek Kolář: „No, tak první kvartál 2010, ne? Vůbec o tom nemám informace. Četl jsem někde na Tiscali, že to tak bude, takže doufám, že vývojáři máknou a dají to.“
MrCrazy: „V jaké fázi se momentálně hra a vývoj nacházejí?„
Jarek Kolář: „V docela dobré fázi. S vývojem je to horší, ten nynější zkušební stav je trošku horší.“
MrCrazy: „Takže spíš už jen dolaďujete?“
Jarek Kolář: „To už ladíme dlouho. Není to tak, že bychom to zabalili do krabice a šoupnuli do obchodu, dolaďování je potřeba.“
MrCrazy: „Bude hra nějak vyžadovat nebo podporovat DirectX 11?“
Jarek Kolář: (dlouho přemýšlí) „Tak teď jsem v nesnázích. Neví někdo? Kdyžtak se zeptejte někoho jiného, ale já myslím, že to pro hru není až tak důležité.“
Raptor: „Teď trochu off topic otázka – ještě vám šéfuje Petr Vochozka?“
Jarek Kolář: „Petr… nás opustil.“
MrCrazy: „…a co Dan Vávra?“
Jarek Kolář: „Dan Vávra… nás také opustil. Ale pořád s námi spolupracuje.“
Návštěvník: „Scénář už je hotový kompletně, nebo se ještě něco dodělává?“
Jarek Kolář: „Tam je vždycky co dodělávat. Na poslední chvíli se například musí předělávat dějová linie, takže děláme pořád, což by Vám mohli designéři potvrdit. Scénář ale není tak důležitý, jde o hratelnost. Scénář je jenom taková věcička, pomocí které hru propagujeme. Děláme drobné úpravy.“
Návštěvník: „Chystá se něco, jako byl Hot Coffee mód v GTA: San Andreas?“
Jarek Kolář: „2K si hru docela hlídá, takže si můžete být jistí, že se do ní hned tak něco takového nedostane. Protože kdyby se tam něco takového objevilo, tak se asi bude střílet, což by nedopadlo dobře.“
MrCrazy: „Poslední otázka – co to Vaše triko?“ (Jarek dorazil v triku GTA, pozn. redakce)
Jarek Kolář: „Včerejší jsem měl propocené, tam jsem šáhl do skříně a vytáhl tohle. Pěkné, ne? Je to naše sesterská společnost, takže si nijak nevadíme. Dobře, takže díky za pozornost.“
Jak je tedy vidět, otázek bylo více než dost. My každopádně děkujeme Jarkovi za ochotu odpovídat, dozvěděli jsme se spoustu zajímavých věcí. A hlavně jsme poznali, že naši vývojáři jsou opravdu milí lidé, kterým rozhovory s fanoušky nedělají problém.
Ještě jednou děkujeme a doufáme, že jste si odpovědi užili stejně tak, jako my.