Exkluzivně: Rozhovor s Davidem Šemíkem

Trvalo to déle, než jsme předpokládali, ale jak platí již od pradávna, kdo si počká, ten se dočká ;). Toto pravidlo se opět potvrdilo a vy jste se dnes tím pádem konečně dočkali. Přinášíme vám totiž dlouho slibované pokračování exkluzivního rozhovoru s vývojářem a veteránem 2K Czech dříve Illusion Softworks  – Davidem Šemíkem. Pokud jste ovšem celí natěšení na nějaké žhavé novinky o Mafii 2, tak vás asi zklamu. Prakticky celý rozhovor je totiž pojat, jako takové menší zavzpomínání na neopakovatelný díl první. Jestliže se ovšem považujete za správného fanouška Mafie, neměli byste si nechat toto interview ujít.

Redakce: Ahoj Davide. Mohl bys prosím jen ve stručnosti říct, na jaké pozici v 2K Czech pracuješ a jaký post si zastával v době tvorby Mafie 1?

David Šemík: Při tvorbě Mafie 1 byl tým na dnešní poměry velmi malý, takže každý kdo měl ruce, dělal, co mohl. Já jsem vytvářel 3D grafiku a scriptoval mise.

Dnes pracuji ve firmě jako Senior Data Manager, což v sobě zahrnuje spoustu témat, které se v Mafii 1 ještě neřešily, ale dnes se bez nich takto velká hra neobejde. Jedná se především o technologie streamování, zpracování všech typu dat a jejich optimalizace v paměti, a pomáháme teamu řešit problém, které při tvorbě dat vznikají – každý den se upraví nebo vznikne přes 1500 souborů a naším cílem je udržet hru ve funkčním stavu. V souhrnu lze říct, že pokud udělám svoji práci na Mafia 2 dobře, tak si jí ve hře nevšimnete.

Redakce: Jak se díváš na Mafii dnes, s odstupem času? Co je podle tebe důvodem její obrovské úspěšnosti i v dnešní době?

David Šemík: S odstupem času se dívám na Mafii 1 jako na obrovský úspěch evropských poměrů, ale z pohledu celosvětového si na vrcholné příčky nesáhla. V dnešní době už je její sláva cítit především v naší zemi, protože komerčním úspěchem překonána nebyla, ale ve světě bych její význam nepřeceňoval. Brzy snad budeme mít možnost jméno trochu oprášit.

Co se týče toho, co bylo na Mafii 1 dobré, tak jen zopakuji, co již bylo stokrát řečeno – filmovost, originální téma, a různorodost misí. Repetitivností bohužel trpí většina her i v dnešní době.

Redakce: Co bylo při vývoji hry podle tvého názoru nejtěžší?

David Šemík: Každý, kdo se na vývoji podílel, asi vnímal jako nejobtížnější část něco jiného, ale myslím, že velká shoda by byla na tom, že nejtěžší bylo nevzdat to a dotáhnout hru do konce. V průběhu vývoje bylo několik okamžiků, kdy to vypadalo, že není reálné v pár lidech něco tak velkého zrealizovat, ale pokaždé se našel nějaký optimista, který zase ostatní nadchnul. Bylo to především o lidech.

Redakce: Co říkáš na to, že se teprve nedávno dostaly na povrch nové cheaty pro hru? Může za to jenom zvýšený zájem o jejich objevení nebo za tím můžeme hledat něco jiného?

David Šemík: Příliš tyhle věci nesleduju, ale předpokládám, že mohlo jít i o znovu objevené cheaty. Dnes už si na veškerý skrytý obsah nevzpomenou ani vývojáři a dokumentované to nikde není.

Redakce: Říká se, že každý drb se alespoň z části zakládá na pravdě. Mohl bys nám tedy říct, jak to je s tolik omílaným kasinem ve hře? Jedná se pouze o výplod fantazie hrstky fanoušků nebo na tom něco pravdy je?

David Šemík: Honba za casinem začíná krátce po vydání Mafie, a pokud si dobře pamatuju, zárodky hledání se začaly objevovat na českém herním webu. Když první hráči Mafii dohráli a hledali skryté úkoly ve freeride extremu, přirozeně někoho napadlo, že ve správné gangsterské hře určitě nebude chybět casino, a tajemná hlava vytesaná ve skále naznačovala, že nějaké neprozkoumané lokace ve hře jsou. A tak tomu česká povaha chtěla, že na příspěvek do diskuze „že by bylo fajn to casino najít“, vytušil svou šanci neznámý chytráček a ihned reaguje: „já ho našel, byl jsem tam, vyhrál spoustu peněz, královsky se bavil, ale……kde to je vám neřeknu“. Lidí, kteří casino „našli“ začalo najednou přibývat, ale my věděli, že šance na nalezení casina je velmi malá (žádné totiž neexistovalo). Chvástání hráče nás překvapilo. Ale protože máme rádi hry, zmíněnému „chytráčkovi“ jsme se rozhodli zaslat anonymním mailem screenshot přímo z casina, aby si také trochu užil závisti. Dalo se očekávat, že se bude dál rychle chvástat na fórech, že udělal screenshot, aby mu všichni uvěřili, a tak jsme nechali ukazatel peněz na opačné straně obrazovky, než kde se ve hře vyskytuje. Mělo tak být jasné že to není originál obrázek ze hry, podvodník měl být odhalen a hráči měli na casino zapomenout… Bylo pro nás velké překvapení, když se druhý den na fóru skutečně odkaz na screenshot objevil, ale s ukazatelem na správné straně. Že casino ve hře je, bylo tedy „dokázáno“ a celosvětově hledání začalo…

Redakce: Hra Mafia se s postupem času (jako ostatně každý větší projekt) hodně měnila. Co je podle tebe tou největší změnou, kterou prodělala směrem k finální verzi? Je tyto změny možné považovat za změny k lepšímu?

David Šemík: Změn bylo opravdu hodně ale dnes už těžko vzpomínat. Určitě měl být multi-player a dnes myslím, že je jedině dobře, že nebyl. Pokoušet se o zábavný multi-player ve hře, která k tomu není primárně určená, je ztráta času. Tuhle parketu bych přenechal těm, kteří to zvládají víc než dobře.

Redakce: Například u Vietcongu 2 jsme se setkali s velkým omezováním ze strany vydavatele. Jaká byla situace v případě Mafie? Zasahovalo Take-Two významně do konečné podoby hry?

David Šemík: V průběhu vývoje téměř vůbec a v konečné fázi šlo spíše o odstraňování chyb než o omezování. Pravděpodobně v T2 nebyla Mafia 1 plánovaná, jako příliš velký projekt, takže pozornost byla upřená na jiné hry. Dnes se vydavatel na Mafia 2 podílí v průběhu mnohem více a jistě to má i své dobré stránky :).

Redakce: Jaký máš vztah k mafiánské tématice v soukromí? Sleduješ nějaké filmy, popřípadě čteš knihy? Jaké patří mezi tvé oblíbené?

David Šemík: Překvapivě gangsterská tématika nepatří mezi mnou vyhledávané témata. Samozřejmě, filmy jsme sledovali, ale ke knihám jsem se už nedostal. Dnes, po deseti letech se tomuto tématu dokonce snažím vyhnout. V případě Mafie se u mě jedná spíše o nadšení do her a technologií než do gangsterské tématiky. Musíte se poptat spíše designerů.

Redakce: Jak hodnotíš fanweby a jejich přínos pro firmu, potažmo hru? Sleduješ je ty, nebo někteří tví kolegové pravidelně?

David Šemík: Fanweby Mafie jsou pro mě pohodlnou cestou dozvědět se co je u nás nového :). Informací je hodně a není možné je při práci všechny sledovat. Takhle u vás máme všechno pohromadě a myslím, že většina lidí ve firmě je sleduje, především jako zpětnou vazbu na uvolněné materiály.

Redakce: Fanoušci by nám neprominuli, kdybychom se nezeptali na Mafii 2. Víme, že na ní taky pracuješ. Mohl by ses alespoň okrajově zmínit o tom, na čem právě teď děláte a v jakém stádiu se hra nachází?

David Šemík: Právě se chystáme mergovat city branche na trunk. Jsme na dobré cestě hru dokončit.

Redakce: To by bylo z rozhovoru vše. Mockrát ti děkujeme za tvůj čas a přejeme hodně sil do další tvorby. Na závěr můžeš čtenářům vzkázat pár slov.

David Šemík: Vývoj počítačových her je v podstatě snaha seřadit za sebe jedničky a nuly tak, aby co nejvíc lidí na světě bavilo se na to dívat. Tak se nedivte, že to tak dlouho trvá a ještě pár měsíců vydržte.