Mafia 2 – Rozhovor s Danielem Vávrou

Mafia 2 – Rozhovor s Danielem Vávrou, Lead Designerem

Daniel Vávra, Vedoucí designu v 2K Czech, si dnes se mnou povídá o jeho práci na Mafii II, představí nám svou práci a těm, kteří chtějí pracovat v herním oboru poví něco o hře a jeho roli ve vytváření Mafie II. Toto interview bylo uskutečněno díky fan stránce o Mafii 2 http://mafia.gamesource.cz/?setlang=en. Díky hoši!

Elizabeth

Moje jméno je Dan Vávra a je mi 33 let… naneštěstí! Zrovna teď pracuji jako vedoucí designu.

Elizabeth: Jak jsi se stal herním designérem?

Daniel Vávra: To si přesně nepamatuji, nebylo to jen kvůli jedné věci. Mám rád Éru, design padesáti, stará videa. Tohle všechno bylo mou inspirací. Založené na mém vlastním pohledu Mafie II. Naše hra nebude naprosto realistická, chceme tam mít výbornou atmosféru, takže musíme stylizovat. To je jeden z nejzajímavějších úkolů mé práce.

Je to docela dlouho. Začínal jsem jako malíř jedné reklamní agentury, poté jsem se připojil k IS (Illusion Softworks) jako malíř. Hry jsem vytvářel doma, ale v té době neexistovalo něco jako herní design, takže jsem to viděl s mou prací v budoucnosti bledě. Když jsme začali pracovat na projektu v IS, tak jsem byl hluboce zaujat, a čas od času jsem pronesl nějaký nápad či koment k určité věci, a tak jsem se stal designérem.

Elizabeth: Co by jsi doporučil těm, kteří chtějí začít pracovat jako herní designér?

Daniel Vávra: To je těžká otázka, protože jsem nebyl hned od začátku herním designérem. Nicméně, na tuto práci musíte mít talent. Hodně lidí chce být herními designéry, ale nemají potřebné zkušenosti, nebo nemají žádné. Nejjednodušší cesta je ta, že se připojíte k nějaké společnosti, která vydává hry a budete zde pracovat na jiné pozici, např. jako tester. Můj názor je, že je lepší nejdříve získat nějaké zkušenosti, třeba vytvářet módy pro hry nebo přidávat nové, zajímavé levely do her. Je tu také možnost začít pracovat jako scripter, ale tomu já moc nerozumím. Pokud jste programátoři, jste odpovědní za to, co se děje ve hře a v různých lokacích. A pokud se prokážete, že jste dobří, můžete být povýšeni na designéry. Můj názor je, že je lepší začít s vytvářením módů, pak pracovat jako scripter v nějaké společnosti.

Elizabeth: Co ve všech těch dnech děláš? Můžeš nám o tom něco říct?

Daniel Vávra: No, píšu… (směje se). Vytváříme nové věci, takže pořád píšu, někdy i také vylepšuji práci ostatních. Například, když mám nějaký nápad, tak na něm lidé pracují, já pak zkontroluji, jestli se jim to povedlo podle plánu. Takže docela spolupracujeme.

Elizabeth: Když jsi začal psát příběh pro Mafii II, už jsi věděl, jaký bude konec? Nebo se konec bude měnit během hraní?

Daniel Vávra: No vlastně jsem přišel se začátkem děje, to je začátek, a taky vím, kam by se hra měla dostat. Pak jsem vytvářel zbytek, vytváření hlavní linie nám zabralo, řekněme, čtyři týdny, a poté pracujeme na detailech. Hodně lidí takhle samozřejmě nepracuje. Prostě začnou, a vůbec neví, jaký bude konec za několik měsíců.

Elizabeth: Zkoušeli jste pokračovat v příběhu hry Mafia I? Hodně lidí spekulovalo, že Tommy a jeho dcera nebo syn…

Daniel Vávra: Ne, nezkoušeli. Četl jsem hodně nápadů, které lidé uveřejnili na Internet. Ano, hodně věcí se shodovalo, ale nepoužili jsme je, protože lidé by mohli tušit, že to skončí tak či onak.

Elizabeth: Vytvářel jsi také grafický design pro Mafii II? Víme, že jsi vytvořil menu pro Mafii I.

Daniel Vávra: Vytvořil jsem návrh na menu a GUI, ale hodně lidí na tom pracují od té doby, co to není moje práce. Takže tam toho z mé hlavy moc není.

Elizabeth: Radil jsi se někdy s členy týmu nebo s kamarády, kteří pracovali na Mafii I a již nepracují na Mafii II?

Daniel Vávra: Hodně lidí, kteří pracovali na Mafii I dělají někde jinde, takže se s ostatními moc neradím. S některými jsem dokonce v kontaktu, ale nemám právo uveřejňovat informace mimo společnost. Pracuji podle sebe, a nenechám si do mé práci zasahovat jinými. Ale pokud někdo přijde se zajímavým nápadem, samozřejmě souhlasím. No vlastně, rád využívám spíš své nápady.

Elizabeth: Co si myslíš o móderech Mafie I?

Daniel Vávra: Můžu říct, že se mi docela líbí tato scéna, ale naneštěstí na to nemám čas. Existují tuny módů, které nemají hlavní linii na kterou se dá zaměřit, toto jsou ty špatnější příklady, ale existují i dobré módy. Tohle samozřejmě neznamená, že ignoruji komunitu. Pokud někdo přijde s dobrými nápady a chce zde pracovat, rozhodně se na to podívám. Samozřejmě je to hlavně náročné na čas.

Elizabeth: Jsou nějací lidé v 2K Czech, kteří mají zkušenosti s vytvářením filmů?

Daniel Vávra: Ano, jsou zde i nějací lidé z FAMU (Filmová a televizní akademie). Na druhou stranu, sám jsem si to dost prostudoval a dost mě to zajímá, takže pracuji na základě vlastní zkušenosti a naši animátoři to realizují. Někteří pracovali ve FAMU zatímco ostatní na amatérských filmech. A je nutno jim také poděkovat, že je ve hře filmové řízení.

Elizabeth: Kde sháníš inspiraci na obrázky, příběhy, postavy, atd.?

Daniel Vávra: Musím hodně číst, a nejen o Mafii, ale taky o éře, politice, atd. A na tom započínají naše nápady. Během toho samozřejmě zapojíme i skutečné události…

Elizabeth: Můžeš nám dát nějaký příklad?

Daniel Vávra: Naneštěstí tohle nemůžu prozradit, ale jsem často inspirován opravdovými událostmi, např.  postava Don Corleona v Godfatheru byla inspirována podle výpovědi skutečného agenta Carla Gambina. Hodně dobrých gangsterek je inspirováno podle skutečných událostí. Nejvíce bývají biografie nebo autobiografie gangsterů. Filmy jako Casino a Goodfellas jsou inspirovány podle skutečných událostí, takže pro autory není těžké je vytvořit. Mají biografii gangsterů, pár záběru z filmu, to je vše. Vezmeme si jako příklad rok 1950 a práci s dvěmi rodinami, a na tom všem leží naše nápady.

Elizabeth: Takže napíšeš základní linii, která poté putuje k někomu jinému, který se na ni podívá?

Daniel Vávra: No, není to základní linie; je to docela složité, někdo to provede podle plánu, a na tom je založený design hry. Taky to dělám, ale nikdy bych to nezvládl sám, kdyby se neobjevili další lidé.

Elizabeth: Takže je důležité, aby hráč rozpoznal postavy ve hře. Staráte se o to?

Daniel Vávra: Je to vytvořeno trochu podle filmů. Postavy se musí líbit, takže se musí každý výtvor promyslet. Postava musí mít nějakou minulost, nějaké charakteristické, životní zkušenosti, atd.

Elizabeth: Když jsme u těch postav, preferuješ to, aby si hráč vytvořil vlastní postavu, nebo aby byla postava předem vytvořená?

Daniel Vávra: Tohle dost záleží na typu hry, a je to taky na autorech. Je to dobrý nápad s vytvářením vlastní postavy ve Falloutu či Oblivionu, ale pro Mafii je lepší mít charaktery od autorů.

Autor překladu: KouKys