Mafia.Czech-Games.net

Jak to všechno začalo

V tomto období, kdy je o novinky ohledně Mafie 2 opravdová nouze, jsem se rozhodl začít pracovat na novém seriálu, který bude věnován (jak už jste možná z názvu vydedukovali), skvostům, které vyšly z dílen brněnských 2K Czech (dřívějších Illusion Softworks, dále jen IS). Herního studia, bez kterého bych tento článek pravděpodobně nikdy nesepisoval, stejně tak jako byste jej Vy pravděpodobně nečetli. Jednoduše proto, že byste neměli kde. Náš web, stejně jako ostatní fanweby, totiž vznikl na počest zmiňovaného českého studia, jakožto i na počest her, které firma vydala nebo se vydat chystá. A abychom stále neomílali jen Mafii společně s jejím připravovaným pokračováním, zaměříme se i na ostatní počiny pánů z Brna, které byly důležité jak budoucnost herní zábavy v tuzemsku, tak mnohdy zásadně ovlivnily dění i za hranicemi naší malé země. A právě to je zásadní důvod, proč si tento seriál u nás na webu zaslouží své místo. V dnešním prvním díle se podíváme na to, jak to všechno začalo.

837322-vochozka_large
Petr Vochozka

Pro vznik jakékoliv firmy je v dnešní době potřebná, kromě peněz, samozřejmě také iniciativa. Bez ní by pravděpodobně nikdy žádný podnik nevznikl, protože by nikdo nedostal nápad, čemu se zamýšlená společnost bude věnovat. A pokud by vznikl alespoň nápad, stejně by pozbyl na jakémkoliv významu, pokud by se nenašel člověk, který tento nápad hodlá proměnit ve skutečnost. V případě IS tou životadárnou osobou byl Petr Vochozka, kterého už od útlého mládí přitahovalo programování, spojené s vytvářením nových věcí. Ve svém životě se s počítačem poprvé dostal do styku ještě za dob komunistické vlády, na pionýrském táboře. Psal se rok 1985 a mladý Petr si zahrál v dnešní době zcela klasické kousky, kterými byly piškvorky a Hledání min. Zatímco dnes můžeme podobné historické „odreagovačky“ najít téměř v každém počítači, v době Železné opony tomu bylo jinak. Drtivá většina Československa vůbec netušila, co to počítač je, ti šťastnější jedinci se s nějakým měli tu možnost shledat leda tak ve filmech, kde tehdejší stroje zaplňovaly klidně i celé místnosti, v nichž bychom dnes hledali tak možná servery předních světových internetových stránek. Schopnosti tehdejších her Petrovi učarovaly a okamžitě mu blesklo hlavou, že by nebylo špatné zkusit také nějakou vytvořit. Pro ty účely si koupil Atari 800XL a pustil se do práce.

Atari_800XL_and_Peripherals
Atari 800XL, první počítač Petra Vochozky

První hrou, kterou dokončil, bylo jakési zachytávání padajícího kamene. Poté následovalo několik dalších, které si vyměňoval s kamarády na kazetách. Právě ty sloužily jako přenosné médium, vkládající se do tehdejších počítačů. Rok po Sametové revoluci Petr vyměnil Atari za Amigu, což pro něj byla zásadní změna. Právě na tomto stroji totiž vznikl jeho první titul, který byl určen k veřejné distribuci – adventura Světák Bob. V tu dobu se sice ovšem jednalo o distribuci nelegální, protože Vochozkovi ještě nebylo 18 let a neměl tedy živnostenský list. Ať tak či onak, hra slavila velký úspěch (pokud se o něm při přibližném počtu 100 prodaných kusů dá dnes mluvit). Bezesporu to ale byla první česká hra, která otevřela dveře dalším. Na počátku devadesátých let se Petr stěhuje do Brna (což pro další vývoj české herní scény bylo hodně důležité). A v moravské metropoli si také těsně po dosažení plnoletosti nechává vystavit kýžený živnostenský list, vzniká společnost Vochozka Trading a jeho podnikání se tak stává legálním.

vochozka-trading
Logo firmy Vochozka Trading

V roce 1994 nově vzniklá firma vydává adventuru Tajemství Oslího Ostrova, která vychází pod hlavičkou Pterodon Software – týmu, který se skládal ze studentů Jarka Koláře (dnes Senior Gameplay Producer v 2K Czech, pracuje ve vývojovém týmu Mafie 2) a Petra Vlčka. Náhodné shledání této trojice vyústilo v první legální prodej české hry v historii. V obchodech byla k dostání za 240 korun a díky nadšeným recenzím se jí prodalo neuvěřitelných 2000 kusů. Následoval neméně úspěšný titul s lehce erotickým nádechem 7 dní a 7 nocí, následující léta byla ve znamení převzatých polských her jako například Agent Mlíčňák. Adventura, která hráče přilákala vtipnými dialogy a příjemnou atmosférou, šla na dračku. Počet prodaných kopií stoupal, stejně tak stoupala i popularita týmu okolo Petra Vochozky. Stále víc a víc lidí chtělo být součástí rychle se rozvíjející firmy, která v sobě skrývala zatím neobjevenou perspektivu. A možná právě proto byla dne 12. srpna 1997 provedena transformace na Illusion Softworks, přijaty byly nové posily a uzavřena spolupráce s tehdy ne zrovna významným Take Two Interactive. Začala práce na prvním velkolepém projektu IS z prostředí druhé světové války. Hidden & Dangerous, Skrytí a nebezpeční, takoví přesně byli a jsou nejslavnější herní vývojáří v historii České republiky.

10.gif
Adventura Tajemství Oslího Ostrova

Nakouknutím do minulosti jsme započali seriál o projektech bývalého Illusion Softworks. Už ve středu 12. srpna, dvanáct let od založení firmy, se podrobněji podíváme právě na první díl Hidden and Dangerous. Takže se na elitní britské jednotky SAS pořádně připravte, jsou přece skrytí a nebezpeční. :)

logo
Historicky první logo Illusion Softworks

Zdroj: BW.cz, Futuregamez.net, vlastní

Komentáře jsou uzavřeny